Locaties

Emmer-Compascuum is van oorsprong een veenkolonie en is ontstaan in de tweede helft van de 19e eeuw. In 1879 is men met de ontginning van het veen begonnen. Als gevolg hiervan werden in die jaren het Oosterdiep en het Westerdiep gegraven. Het voormalige gebouw van openbare basisschool “De Bente” lag aan het Oosterdiep en was gebouwd in 1904, in die tijd een buurt met veel winkels. School 2, zoals de school heette bij de oprichting, heeft in 1978 de naam “De Bente” gekregen. Deze naam is toentertijd gekozen, omdat er vroeger op de plaats van het schoolgebouw bentegras groeide. Vanaf 9 januari 2012 zijn wij gehuisvest in het nieuwe  schoolgebouw aan het Westerdiep.

Onze school ligt aan het Westerdiep, deze weg ligt parallel achter het Oosterdiep, de weg van Emmer Compascuum naar Barger Compascuum. Het gebouw wordt gedeeld met buurtvereniging ‘de Viersprong’ en BSO & Ko. Samenwerken is daarbij van groot belang. Het motto is dan ook: “Samen zijn we tot meer in staat!”

Achter het schoolgebouw ligt een ijsbaan, die, als er geen water in zit, ook gebruikt kan worden als speelveld. Hier kunnen zomers ook gymlessen op worden gegeven en in de winter kan er worden geschaatst. Er is ruimte om fietsen te parkeren. Deze kunnen geplaatst worden tussen de fietsenrekken aan de voorzijde van het schoolplein.